EMMAUSKYRKAN I ÅKERSBERGA
  • Startsidan
  • Aktuellt
    • Gudstjänster
    • Bibelstudiegrupper
    • LIFT - Tjejkväll
    • SAG - Killkväll
    • Bibelläsningsplan
    • Kalender
  • Senaste Nytt
  • Media
    • Andakter >
      • Julandakter
      • Påskandakter
    • Predikan >
      • Advent
      • Urval av predikan
    • För barn >
      • Vår Fader med rörelser
      • Bibelutmaning Johannesevangeliet
      • De tio budorden med rörelser
      • Varför firar vi egentligen påsk?
      • Påskserie
  • Barn & Unga
    • Söndagsskolan
    • Barnkör
    • Charge
    • Familjegudstjänster
    • Hallåvän
  • Om oss
    • Om oss
    • Vår tro
    • Bekännelseskrifter
    • Trosartiklar
  • Kontakt
    • Kontakta oss
    • Besöka oss >
      • Hitta hit
    • Organisation
    • Bönetjänsten
  • English
Tillbaka

​Fornkyrkliga trosbekännelserna - skrivna inte för att ersätta Bibeln utan för att leda oss tillbaka till Bibelns lära och är underordnade Bibeln.

Emmauskyrkan en Konfessionell Reformert kyrka i Åkersberga, Stockholm, Sverige

Apostoliska trosbekännelsen

Vi tror på Gud Fader allsmäktig, 
himmelens och jordens skapare. 

Vi tror ock på Jesus Kristus, 
hans enfödde Son, vår Herre, 
vilken är avlad av den helige Ande, 
född av jungfrun Maria, 
pinad under Pontius Pilatus, 
korsfäst, död och begraven, 
nederstigen till dödsriket, 
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, 
uppstigen till himmelen, 
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, 
därifrån igenkommande till att döma 
levande och döda. 

Vi tror ock på den helige Ande, 
en helig allmännelig kyrka, 
de heligas samfund, syndernas förlåtelse, 
de dödas uppståndelse och ett evigt liv. 

Emmauskyrkan en Konfessionell Reformert kyrka i Åkersberga, Stockholm, Sverige

Nicaenska trosbekännelsen​ (Credo)

Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är;

och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, (Gud av Gud,) ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände;

​och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern (och Sonen), på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.​

Emmauskyrkan en Konfessionell Reformert kyrka i Åkersberga, Stockholm, Sverige

Athanasianska trosbekännelsen​

  • Var och en, som vill bliva salig, måste först av allt hava den allmänneliga kristna tron. Men den, som icke bevarar den oförändrad och oförfalskad, går med säkerhet evigt förlorad.
  • Men detta är den allmänneliga kristna tron, att vi dyrka en enda Gud i tre personer och tre personer i en enda gudom, i det att vi varken sammanblanda personerna eller söndra det gudomliga väsendet.
  • En är nämligen Faderns person, en annan Sonens och åter en annan den Helige Andes. Men Faderns och Sonens och den Helige Andes gudom är en enda, lika i ära och lika i evigt majestät.
  • Sådan Fadern är, sådan är Sonen och sådan även den Helige Ande. Oskapad är Fadern, oskapad Sonen och oskapad den Helige Ande. Omätlig är Fadern, omätlig Sonen och omätlig den Helige Ande.
  • Evig är Fadern, evig Sonen och evig den Helige Ande, och likväl icke tre eviga, utan en enda evig, såsom icke heller tre oskapade eller tre omätliga, utan en enda oskapad och en enda omätlig.
  • Sammalunda är Fadern allsmäktig, Sonen allsmäktig och den Helige Ande allsmäktig, och likväl icke tre allsmäktiga, utan en enda allsmäktig.
  • Så är Fadern Gud, Sonen Gud och den Helige Ande Gud, och likväl icke tre Gudar, utan en enda Gud. Så är Fadern Herre, Sonen Herre och den Helige Ande Herre, och likväl icke tre Herrar, utan en enda Herre.
  • Ty såsom vi av den kristna sanningen nödgas att bekänna varje person för sig både såsom Gud och Herre, så förhindras vi av den allmänneliga kristna tron att nämna tre Gudar eller Herrar.
  • Fadern är av ingen gjord eller skapad eller född. Sonen är av Fadern allena - icke gjord eller skapad - utan född. Den Helige Ande är av Fadern och Sonen (filioque) - icke gjord eller skapad eller född - utan utgående.
  • Därför är det en enda Fader, icke tre Fäder, en enda Son, icke tre söner och en enda Helig Ande, icke tre Heliga Andar. Och bland dessa tre personer är ingen den förste eller den siste, ingen den störste eller den minste, utan alla tre personerna äro sinsemellan lika eviga och lika stora, så att i allt, såsom ovan sagts, de tre personerna böra dyrkas i en gudom och den enda gudomen i de tre personerna.
  • Den, som vill bliva salig, han skall tänka så om de tre personerna i gudomen.
  • Men det är för den eviga saligheten nödvändigt att även fast tro, att vår Herre Jesus Kristus har blivit kött.
  • Så är det en rätt tro att vi tro och bekänna, att vår Herre Jesus Kristus, Guds Son, är i lika mån Gud och människa. Gud är han såsom född av Faderns väsen före all tid, och människa är han såsom född av moderns väsen i tiden.
  • Helt och fullt Gud och helt och fullt människa med förnuftig själ och mänsklig kropp. Jämlik Fadern efter den gudomliga naturen, ringare än Fadern efter den mänskliga naturen. Och ehuru han är Gud och människa, är han likväl icke två, utan en enda Kristus.
  • Men en enda är han, icke så att den gudomliga naturen förvandlats till mänsklig, utan så att den mänskliga naturen antagits av Gud.
  • En enda är han, icke så att naturerna sammanblandats, utan så att personen bildar enheten.
  • Ty liksom den förnuftiga själen och kroppen bilda en enda människa, så utgöra Gud och människa en enda Kristus, vilken har lidit för vår frälsnings skull, nedstigit till dödsriket, uppstått från de döda, uppstigit till himlarna, sitter på Faderns högra sida och skall därifrån igenkomma till att döma levande och döda.
  • Vid hans tillkommelse hava alla människor att uppstå med sina kroppar, och de skola avlägga räkenskap för sina gärningar: Och de som gjort gott skola ingå i det eviga livet och de som gjort ont i den eviga elden.
  • Detta är den allmänneliga kristna tron; den som icke troget och fast tror den, kan icke bliva salig.

Tillbaka

Aktuellt

Charge - tonåringar
​
Bibelstudiegrupper
LiFT - Tjejkväll
SAG - Killkväll

Övrigt

Söndagsskolan
​​Familjegudstjänster
​Media
​
​Senaste Nytt

Om oss

Vilka är vi
​Vår tro
Bönetjänsten
Kontakta oss

© COPYRIGHT 2021. ALLA RÄTTIGHETER RESERVERADE

Picture
Emmauskyrkan Åkersberga:

​Organisationsnr: 80 24 96-1891
BG:  5074-8946
​Swish: 
123 476 97 82

Picture
Picture
- Swish QR kod -
Bild

​Partnerlänk:

​Kristna online bokhandeln Rotad
​www.rotad.se

  • Startsidan
  • Aktuellt
    • Gudstjänster
    • Bibelstudiegrupper
    • LIFT - Tjejkväll
    • SAG - Killkväll
    • Bibelläsningsplan
    • Kalender
  • Senaste Nytt
  • Media
    • Andakter >
      • Julandakter
      • Påskandakter
    • Predikan >
      • Advent
      • Urval av predikan
    • För barn >
      • Vår Fader med rörelser
      • Bibelutmaning Johannesevangeliet
      • De tio budorden med rörelser
      • Varför firar vi egentligen påsk?
      • Påskserie
  • Barn & Unga
    • Söndagsskolan
    • Barnkör
    • Charge
    • Familjegudstjänster
    • Hallåvän
  • Om oss
    • Om oss
    • Vår tro
    • Bekännelseskrifter
    • Trosartiklar
  • Kontakt
    • Kontakta oss
    • Besöka oss >
      • Hitta hit
    • Organisation
    • Bönetjänsten
  • English